Solenergi ska försörja Lindbäcks nya produktionsanläggning

Lindbäcks kommer att installera solpaneler på taket till sin nya produktionsanläggning.

– Vi vill att vår nya moderna anläggning ska vara så miljömässigt hållbar som möjligt och därför investerar vi i solpaneler. Panelerna kommer att generera hela vårt behov av el för att driva anläggningen, berättar Stefan Lindbäck, VD Lindbäcks Bygg.

– Vi tror på solenergi som en framtida förnybar energikälla och när vi nu investerar i vår anläggning känns det mycket bra att kunna tänka långsiktigt hållbart, säger Stefan Lindbäck. Sedan tidigare är det klart att även uppvärmningen kommer att ske genom en förnybar energikälla. Överskottet av processvärmen från grannen SunPine AB, ett företag som utvinner biodiesel genom råtallolja, kommer att kunna försörja hela Lindbäcks anläggning genom fjärrvärme.

– I och med satsningen på solpaneler har vi en 40 000 kvm stor anläggning där värme och el helt och hållet kommer att produceras av förnybar energi. Nästa steg i utvecklingen av anläggningen är att göra klart med en hållbar lösning när det gäller transporter via fartyg, berättar Stefan.